El dimarts 25 de juny l’equip del projectes de 1r d’ESO va participar en el curs Experimenta en xarxa: de la teoria a l’experimentació. S’hi van oferir 5 diferents pràctiques implementades amb èxit amb l’alumnat per incorporar l’experimentació a l’aula d’una forma motivadora i emmarcada en projectes i situacions d’aprenentatge.
El projecte que vam presentar des de l’Institut Jaume Huguet va ser : ”De la Missió Oró al passaport còsmic: Aplicació del mètode científic per resoldre un crim i la descoberta d’un exoplaneta".
Aquesta proposta és un projecte interdisciplinari en el qual l’alumnat de 1r d’ESO es veu implicat en la resolució del Cas Missió Oró: s’ha segrestat una científica que estava treballant en una missió espacial i es demana la seva ajuda. Aplicant el mètode científic i a partir de set càpsules audiovisuals que expliquen un principi científic de manera demostrativa, l’alumnat troba pistes per avançar en la seva recerca i les instruccions per a realitzar els experiments (sempre amb materials casolans) necessaris per analitzar les proves i resoldre el cas.
Una vegada han resolt el segrest de la científica, aquesta els proposa que l’ajudin en el seu darrer descobriment: un nou exoplaneta. A partir d’aquí, cada grup investiga les variables del seu exoplaneta (massa, òrbita, composició, temperatura, etc.) mitjançant mètodes científics actuals com l’estudi de trànsits i d’espectres planetaris. En funció dels paràmetres analitzats es decideix si el seu planeta és habitable i s’inventa un organisme que podria habitar-lo. A continuació entra en joc la part creativa: l’elaboració d’un lapbook còsmic amb la informació més rellevant sobre l’exoplaneta descobert. Al llarg del projecte, l’alumnat va realitzant un petit dossier de treball en format de passaport, i cada vegada que completa una petita missió n’obté una insignia. Finalment, el projecte s’assoleix quan l’alumnat obté les quatre insígnies del seu passaport, requisit imprescindible per poder presentar el seu lapbook a un congrés d’astronomia.
Les altres ponències que es van presentar en el curs van ser:
- A 10 torns pel col·lapse: Treballar l'energia i els recursos des de l'educació per a la Justícia Global i el pensament crític.
- DONA'm Ciència: Experimentem per entendre la ciència darrera de la feina de dones STEAM
- Les dones de la Lluna: Programació i realitat augmentada per explicar la història de 31 cràters lunars
- Missió AquaNet: Joc de taula i experimentació per aprendre a gestionar els recursos aquàtics
En el següent enllaç podeu accedir a les ponències gravades: aquí