L'Institut participa en la Code Week

 

L´Institut, amb la Code Week

Codeweek és la Setmana Europea de la Programació, que enguany s’ha dut a terme del 15 al 23 d’octubre; s’han organitzat activitats i esdeveniments per introduir els joves europeus en el món de la programació d’una forma divertida.

En aquest sentit, al nostre institut s'han fet activitats especials durant aquesta setmana i, durant tot el curs es participarà en esdeveniments en diferents nivells i cursos (ESO i cicles formatius) perquè els alumnes treballin l'aprenentatge de la programació, la resolució de problemes, la creativitat i el pensament estructurat. En definitiva, es tracta d’aconseguir que els alumnes passin de ser consumidors digitals a ser també creadors digitals.

L'objectiu fonamental és acostar aquesta disciplina a tota la població, ja que en el futur més pròxim tots necessitarem coneixements de programació per a desenvolupar-nos en la societat. Aprendre a programar i desenvolupar el pensament lògic aporta unes habilitats necessàries en el món que ens envolta (creativitat, comunicació i col·laboració).

L’Institut amb la programació creativa

La nostra forma de treballar, de comunicar-nos, de comprar, de viure, ha canviat en els últims anys. Tot el nostre entorn es troba en un procés de transformació com a conseqüència d’una revolució tecnològica que no s’atura; per tant, l’Institut tampoc no ha d’aturar-se.

La majoria d’alumnes que estudien avui, tindran feines que encara no existeixen. Sabem que la informàtica és la base del món digital; per tant, el jovent ha d’adquirir habilitats digitals de creació per aprendre a col·laborar, comunicar-se i convertir-se en autèntics ciutadans digitals. No podem ser només usuaris de la tecnologia sinó que cal aspirar a ser-ne creadors.

Així doncs, a l’Institut s’impulsa la creació de videojocs com a eina potencial per a l’educació. L’alumnat varia la seva percepció ja que passen de ser-ne consumidors a ser-ne creadors. Programar videojocs ensenya a pensar com resoldre diferents problemes (lògica, lleis físiques, etc.) seguint una narrativa cinematogràfica i amb un aprenentatge intuïtiu i, en aquest procés, aprenen a programar de forma divertida i es converteixen en creadors digitals, fet clau en un futur on caldrà interactuar amb aparells i ginys programables.

L’Institut amb la Indústria 4.0

Enguany, diversos col·legis d’enginyers i empreses importants com ara Siemens, estan promovent l’any de la Indústria 4.0. Aquesta indústria connectada o fàbrica intel·ligent (Smart Factories) es caracteritza per una interconnexió entre màquines i sistemes en xarxa, cosa que permet l’intercanvi d’informació en tots els camps possibles d’una empresa (clients, proveïdors, etc.). Suposa una autèntica revolució digital de les indústries, cosa que, a més, permet un estalvi energètic, econòmic i de recursos.

El nostre centre, inquiet per la importància d’aquesta quarta revolució industrial, no vol quedar-se’n al marge i per això impulsa canvis i nous models educatius, tant en els cicles formatius com en l’ensenyament obligatori, amb l’objectiu de fomentar ciutadans perfectament adaptats a les noves necessitats de la societat. Cal pensar que la indústria 4.0 planteja importants oportunitats i reptes ja que, en el futur, els robots faran un 30% dels treballs actuals.

La robòtica 

A l’Institut Jaume Huguet, es treballa la robòtica educativa per fomentar en l’alumne les capacitats matemàtiques, lògiques, de disseny, de programació, de treball en equip, entre d’altres. En els cicles formatius, es treballa l’automatització i la mecatrònica com a sortides professionals de futur.

Més enllà de la diversió i de l’interès creixent de la robòtica, aquesta disciplina aplicada amb metodologia i orientació, enriqueix i facilita l’aprenentatge de continguts curriculars, sobretot en l’àmbit de les ciències i de la tecnologia, preparant el futur ciutadà per a un entorn robotitzat.

Els avenços tecnològics ja permeten accedir a kits de robòtica prou sofisticats i amb preus econòmics, que poden també connectar-se a un ordinador i programar-se de manera senzilla.