Barbacoes i motors Stirling

Els treballs són un bon resum de la tasca que han fet durant dos cursos en aquest cicle formatiu aquí a l’Institut.

Enguany destaquen, per part de l’alumnat de CFGM Soldadura, el disseny i la fabricació d’una barbacoa. Els alumnes que hi han participat són Marc Giralt i Dídac Sánchez. D’una banda aquest treball els ha servit per completar els coneixements del cicle formatiu i d’altra banda, una vegada avaluats, la podran utilitzar a casa seva.

barbacoa

Un altre projecte que ha destacat enguany, i ha motivat bona part de l’alumnat, ha estat el disseny i la fabricació d’un motor Stirling, una bona eina per posar en pràctica la construcció d’un motor de combustió externa. L’alumnat ha pogut experimentar i comprovar el funcionament de la seva pròpia creació, alhora que ha pogut comprovar la bona qualitat de la fabricació que han fet ja que, si no estaven totes les parts ajustades amb una precisió de centèsimes de mil·límetre, no hauria arrencat quan l’haguessin fet funcionar. Juntament amb la fotografia, podeu veure el vídeo, on els mateixos alumnes que l’han construït, en verifiquen el funcionament.

 

barbacoa motorstirling

Enhorabona als alumnes que han fet realitat aquests projectes i també el reconeixement al professorat de la família professional de fabricació mecànica, Xavier Lora, Jesús Rovira, Francesc Guivernau i Albert Vilarrubí, que ho ha fet possible!

Una mica d’història

Robert Stirling fou un religiós i enginyer anglès nascut a Cloag (Escòcia) el 25 d'octubre de 1790 i mort el 1878; se li atribueix la invenció del motor d'aire calent, conegut també com a motor Stirling.

A les universitats de Glasgow i Edimburg va adquirir una àmplia formació que incloïa Llatí, Grec, Retòrica, Metafísica i Matemàtiques. Va accedir al presbiteriat de Dunbarton el 1815 i va ser ordenat sacerdot el 1816. Aquest mateix any, i en companyia del seu germà James, va patentar el motor d'aire calent i el regenerador de calor que ho feia viable. En aquella època en què començaven a implantar-se les màquines de vapor, eren freqüents els accidents causats per l'explosió de la caldera de vapor o dels cilindres. Robert; preocupat per aquest fet, ell va idear un motor més segur, el qual va desenvolupar mecànicament el seu germà James.

Robert va continuar desenvolupant altres instruments científics relacionats amb el motor d'aire calent, que va patentar sota el seu nom i el del seu germà. Per aquests treballs, el 1840, la Universitat de St. Andrew li va concedir el grau de Doctor Honoris Causa. Va morir en aquesta ciutat el 1878.