Premi estatal de Formació Professional Dual

El desplegament de l’FP dual al CFGS de Mecatrònica Industrial és, concretament, el que ha suposat aquest reconeixement a nivell espanyol. El nostre centre és l’únic de Catalunya que ha aconseguit ser reconegut en aquesta convocatòria. Així doncs, una vegada més la Formació Professional de l’Institut s’ha mostrat com un bon instrument per a la preparació dels nostres joves, cosa que els dóna accés a un lloc de treball qualificat.

La feina premiada reflecteix i resumeix l’estratègia de creixement que està seguint la Formació Professional al nostre centre. D’una banda, certifica la qualitat a l’Institut i la gestió per processos com unes bones eines per copsar i donar resposta a les necessitats i expectatives de les empreses i de l’alumnat. I, d’altra banda, mostra el desplegament de la formació professional dual en un entorn real, amb el compromís de les empreses que han fet possible, amb la seva implicació, la transformació de la Formació Professional cap a aquest model dual que avui coneixem.

SEGUIMEnt convenis DUAL

La candidatura elaborada i presentada a Madrid conjuntament pel director i el cap d’estudis d’FP de l’Institut, es titula “Model win-win de cooperació i qualitat a l’FP dual al CFGS Mecatrònica Industrial a l’Institut Jaume Huguet”. Reflecteix la implantació del model d’FP dual dins d’una distribució conjunta dels cicles formatius que complementen la formació de l’alumnat i el doten d’un perfil polivalent d’ampli espectre dins el sector de la fabricació mecànica i el manteniment complementat, tot plegat, amb el CFGS de Disseny en Fabricació Mecànica que, juntament amb la resta de cicles de formació professional de grau superior, també es cursa en formació professional dual a l’Institut. 

El premi reconeix la qualitat de la formació professional de l’Institut alhora que n’avala els resultats i el desplegament. També destaca la contribució que fa l’FP dual al canvi de cultura organitzativa del centre, cosa que coexisteix amb una clara visió de futur, orientada a la proximitat empresarial i al treball en equip. Tot això permetrà a l’Institut, com a centre de formació professional de referència, donar resposta a les necessitats de les empreses de l’entorn.

Signatura dual amb la consellera

Amb aquest premi el Ministerio de Educación Cultura y Deporte vol estimular el treball col·laboratiu de centres educatius i empreses per millorar la qualitat dels ensenyaments professionals. D’aquesta manera, ha volgut reconèixer i distingir la trajectòria i l’esforç que la formació professional de l’Institut ha fet i està fent, juntament amb les empreses col·laboradores, per buscar respostes educatives i professionals innovadores i de qualitat.

Les empreses

La candidatura presentada per l’Institut Jaume Huguet ha comptat amb el suport de la Direcció General de Formació Professional del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, de la Cambra de Comerç de Valls i de les empreses col·laboradores: SCA Hygiene Products, SL va ser l’embrió del projecte i la primera empresa que va implantar la formació professional dual a Valls. El responsable de Desenvolupament i Millora Contínua de la companyia, Pere Marc Franquet va manifestar el seu compromís en el foment dels estudis professionals de Mecatrònica Industrial a l’Institut Jaume Huguet a finals de 2013, quan va crear el que va ser l’embrió de l’FP dual a l’Institut com a sinergia entre centre i empresa.

alumne de mecatrònica amb conveni dual

Més endavant l’empresa Kellogs es va afegir al projecte i, posteriorment, altres empreses com  SIMO de Montblanc i Europastry de Sarral s’hi han anat sumant. La versatilitat del projecte permetrà que d’altres empreses s’hi vagin afegint en un futur immediat, no només en aquest projecte sinó també en els altres que a partir d’aquest té endegats l’Institut Jaume Huguet.

La difusió del model de gestió de la formació professional dual de l’Institut Jaume Huguet que preveu la convocatòria del premi, el consolida com a referent amb la intenció que aquesta bona pràctica serveixi de model i de referència a altres entorns educatius i es pugui afavorir així la millora global de la formació professional del sistema educatiu.