Trobada de cooperatives d’alumnes

Trobada fecec 2019El 17 de maig, vam assistir a la 4a Assemblea de la Federació de cooperatives d’alumnes de Catalunya, celebrada a les Cotxeres de Sants de Barcelona.

Hi vam anar dos socis de la cooperativa d’alumnes del centre, el president Nereo Ramírez i la vicepresidenta Laura Beltrán, acompanyats pel professor d’economia, Vicent Juan.

La trobada començà amb una presentació del programa anual i el pla de treball d’alumnes.coop, que és la federació que agrupa les cooperatives d’alumnes creades en diferents centres educatius de Catalunya dins del marc del programa Aracoop i les xarxes d’ateneus cooperatius del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Aquesta és una iniciativa impulsada per la FeCEC (Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya), que acompanya l’alumnat i ofereix assessorament i formació a les cooperatives d'alumnes federades i que està conformada per 2 cooperatives d'iniciativa social: Doble Via i Barabara Educació, especialistes en la gestió de programes educatius, formació de competències transversals i desenvolupament de materials pedagògics. Els membres del Consell Rector d’alumnes.coop explicaren els objectius a assolir els pròxims anys envers les cooperatives d’alumnes i remarcaren la necessitat, d’una banda, de consolidar, impulsar i promocionar les cooperatives d’alumnes que, dia a dia, enforteixen l’economia i la societat sobre la base de principis democràtics i, d’altra banda, fomentar i generar un espai d’intercooperació entre les cooperatives federades, creant una xarxa de coordinació que faciliti la relació i el funcionament de les cooperatives.

Tot seguit es van fer els parlaments institucionals: hi intervingueren el director general d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa de la Generalitat de Catalunya, Josep Vidal i Fàbrega, i el president de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, Josep M. López Fumat. Ambdós remarcaren que “cal la implementació d’un nou model educatiu integrador, compromès i transformador, que permeti als futurs professionals tenir capacitat de solucionar problemes complexos, potenciant la creativitat i el pensament crític, amb una nova economia que es perfila més equitativa i sostenible.”

A continuació es va presentar i aprovar per unanimitat l’informe de gestió d’alumnes.coop i es va donar per finalitzada la primera part de la trobada.

Finalment, es va fer una activitat de networking, on es van barrejar els alumnes assistents en 8 grups diferents; cada grup tenia una temàtica diferent sobre la qual debatre i compartir opinions. Així, mentre en un grup es debatia què aporta formar part d’una cooperativa d’alumnes, en uns altres es parlava de quines dificultats s’han trobat a l’hora de formar part d’una cooperativa d’alumnes, com podria ajudar la federació de cooperatives d’alumnes als socis cooperativistes, com es podria intercooperar de manera efectiva, quines activitats innovadores han fet en el marc de la seva cooperativa, etc. Aquesta dinàmica va ser molt engrescadora per als nostres alumnes ja que els va donar l’oportunitat de compartir amb altres alumnes les seves vivències i experiències i, a la vegada, aprenien d’allò que havien fet els altres.

Volem donar les gràcies als dos alumnes que representaven la cooperativa JAHU Mediterrani i a la resta de socis-alumnes, ja que ells són els actors protagonistes d’aquest projecte i, sense ells i elles, no hagués estat possible dur a terme tot el procés. També donem les gràcies a l’ateneu cooperatiu Coopcamp per acompanyar-nos en aquest camí i a la Federació de cooperatives d’alumnes per fer visible i apostar per un nou model d’ensenyament en l’àmbit de l’empresa i l’economia, amb uns valors més democràtics, equitatius i justos.

Vicent Juan Gómez

Departament d’Administració Institut Jaume Huguet