Participació en el Mobile WorldCongress

Va ser en el marc de la jornada de treball ‘ChangingEducationTogether’, jornada que serví per analitzar i reflexionar sobre la introducció de la tecnologia mòbil a les aules. L’acte fou inaugurat per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i el consultor de la companyia GSMA, John Hoffman i va ser organitzada pel projecte mSchools de Mobile World Capital Barcelona.

Durant l'acte, al qual van assistir al voltant de 500 docents de centres d’educació secundària de Catalunya, la consellera agraí al Consell Escolar de Catalunya la feina feta en l'elaboració d'un document que “permet veure el mòbil com un instrument positiu i que alhora ens ha de donar les pautes per educar a través de l’ús”.

Irene Rigau va exposar que les polítiques educatives han de “vetllar per l'alfabetització digital, evitar l'escletxa social entre persones digitalment formades i establir les competències digitals en el currículum dels alumnes de Catalunya”. A més, subratllà que “el nou model de persona culta i formada requereix aquestes competències, que són necessàries per lluitar contra la pobresa”.

 

mobile 2015

 

Posteriorment, Ferran Ruiz, president del Consell Escolar de Catalunya, presentà el document 1/2015: “Les tecnologies mòbils als centres educatius”, que recull diverses consideracions sobre la presència i l'ús dels dispositius mòbils als centres educatius de Catalunya, el desenvolupament de la competència digital per part de l'alumnat i el potencial de la tecnologia mòbil en les activitats d'aprenentatge.

L'autonomia dels centres, l'exemplaritat del professorat, la col•laboració amb les famílies, el foment de la responsabilitat de l'alumnat i la implicació de les direccions, conjuntament amb l'estímul per pensar i actuar amb visió de futur, són els eixos del document. Segons Ferran Ruiz “no té cap sentit prohibir l'ús total del mòbil a les escoles i cal donar viabilitat a l'ús d'aquests dispositius a les aules de forma sensata perquè poden haver-hi molts aprenentatges positius tant pel que fa a les competències digitals com de les altres matèries educatives”. En aquesta línia des de l’Institut Jaume Huguet es promou l’ús de la tecnologia mòbil treballant per projectes a l’aula d’Informàtica de 4t d’ESO.

La Jornada va servir també per mostrar algunes experiències de centres educatius catalans, com ara el projecte “Smart-Hort” de l'Escola Rel de Barcelona, o l'experiència amb tauletes tàctils i un sistema pel bon ús dels dispositius mòbils a les escoles de l'Institut Joaquima Pla i Farreras de Sant Cugat del Vallès. Amb la participació en jornades d’aquest tipus, l’Institut Jaume Huguet promou el benchmarking, o el que és el mateix, ‘aprendre dels millors’, incorporant bones pràctiques educatives en el seu dia a dia.