L’univers grec arriba a l’Institut

Les dues primeres setmanes després de les vacances de Nadal, s’han endinsat en l’estudi de l’antiga Grècia i de l’Univers gràcies al projecte titulat "Grècia i les estrelles. L’alumnat ha hagut de fer front a tot un seguit de reptes mitjançant els quals han après les etapes de l’antiga Grècia; la vida i els costums dels seus habitants; com navegaven seguint les constel·lacions i els astres; la importància que tenia per a ells l’estudi de l’Univers, la filosofia, les danses o la ceràmica, entre moltes altres coses.

Han fet una comparativa de com els grecs veien l’Univers i què en sabem actualment, cosa que ha permès l’alumnat de fer-se una idea de les distàncies reals que separen els planetes del sistema Solar i de fer-ne una estimació a escala al pati de l’Institut. Hi ha hagut moments divertits, com quan han ballat danses gregues actuals, i moments artístics, com la creació de vasos, plats i gerres de ceràmica imitant l’estil de l’antiga Grècia.

El resultat de tot aquest treball s'ha plasmat en una exposició que l’alumnat ha preparat expressament i que està oberta a tots els públics a la biblioteca del centre del 22 al 25 de gener.

Aquest aprenentatge es completarà amb la sortida que l’alumnat farà el mes de març a l’Observatori Astronòmic d’Àger.

 

GRÈCIA I LES ESTRELLES TREBALL

 

GRÈCIA FANG

 

GRÈCIA I LES ESTRELLES DANSA

  

GRÈCIA I LES ESTRELLES EXPO2

 

GRÈCIA I LES ESTRELLES EXPO

 

GRÈCIA I LES ESTRELLES EXPO3

 

El treball per projectes a l’Institut

Ara ja fa tres cursos que vam iniciar un canvi en el procés d’aprenentatge de l’alumnat de 1r d’ESO amb la intenció que anés arribant als curs superiors. Per això, el professorat ha anat assistint a cursos específics de Treball per Projectes i l’Institut ha entrat a formar part de la Xarxa de Competències Bàsiques. Aquesta xarxa està formada per un conjunt de centres de secundària que treballen per fer real el canvi metodològic centrat en l’assoliment de les competències necessàries per tal que l’alumnat sàpiga desenvolupar-se com a persona.

Arran del moviment de renovació educativa que fa temps que ha entrat en els centres educatius, l’Institut Jaume Huguet va veure la necessitat d’introduir algunes metodologies, dinàmiques, activitats per tal d’adaptar-se a una societat en constant canvi, amb unes inquietuds i motivacions cada vegada més exigents.

Creiem que aquestes noves dinàmiques de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) estimulen i motiven l’alumnat, a part que el fan més responsable i actiu en el seu procés d’aprenentatge. D’altra banda aconseguim un aprenentatge molt més significatiu on l’objectiu final de tot plegat és que els alumnes esdevinguin persones felices, crítiques, competents i autònomes en el seu present i futur.

L’ABP promou l’autonomia alhora que els fa treballar de manera cooperativa i els obliga a fer un treball interdisciplinari, han de gestionar el temps i les dificultats que se’ls puguin plantejar al llarg del projecte per tal d’aconseguir un objectiu comú.

El camí que estem fent

Però aquest canvi metodològic i educatiu no es pot fer d’un dia per l’altre, necessita un entrenament al llarg de tota l’etapa educativa i d’una formació constant dels docents que la duen a terme; és el cas de l’equip docent d’ESO, que enguany participa totalment en la formació que ofereix la Xarxa de Competències Bàsiques.

Tanmateix com que la millor manera d’aprendre és fent, és així com vam començar el treball per projectes durant el curs 2016-17 amb el Projecte Posem fil a l’agulla, un projecte curt però intensiu que ajuda l’alumnat novell de 1r d’ESO a familiaritzar-se amb la dinàmica de l’institut. Des de llavors cada any s’ha anat millorant i repetint. El curs 2017-18 es van introduir més projectes a 1r d’ESO, el Sistema Solar, al primer trimestre i el Centenari de la biblioteca Popular de Valls, al tercer.

Enguany, doncs, ja hem consolidat el treball per projectes a 1r d’ESO amb el de Grècia i les estrelles i el que es tornarà a estudiar, el de la Biblioteca Popular de Valls. També s’ampliarà a 2n d’ESO amb dos projectes nous: Un dia a l’Edat Mitjana i Dissenya la web del teu restaurant. L’objectiu del centre és anar fent que l’Aprenentatge Basat en Projectes arribi a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO durant els propers cursos.